torsdag 25 februari 2010

Three Floyds Mikkeller Oatgoop


F: Doftar mycket sött, en hel del malt och mycket humlegodis. Något enformig och sötsliskig doft men ganska bra ändå. Smaken är söt och humlig. Tungt och inte så välbalanserat. Smaken känns enkel och nästan simpel trots de många olika smakerna. Eftersmaken är kort och lite smaklös. Inte alls ett misslyckat eller dåligt öl men inte heller så lyckat. Helt ok.

E: Mörkt bärnstensfärgat, lätt grumligt öl med litet, krämigt, benvitt skum. Doften är söt, fyllig, humlearomatisk och balanserad med inslag av honung, torkade aprikoser och russin. Smaken är söt, fruktig, maltig och lite besk med toner av humle, honung och torkad frukt. Grymt bra barley wine.

3 kommentarer:

  1. Intressant att se ytterligare en recension av denna öl, där man inte höjer den till skyarna. Vi var inte heller så imponerade, se http://humuluslupul.blogspot.com/2009/12/olprovning-hos-ceremonimastaren-del-2.html.

    Pelle (www.alltomol.nu)

    SvaraRadera
  2. Jag misstänker att det finns något i Three Floyds öler över lag som jag inte riktigt gillar. Jag kan inte sätta fingret på vad det är dock. Men det känns ibland som om jag är ensam i min skepticism och alla andra hyllar bryggeriet.

    Ta öler som Black Sun Stout, Alpha King och Dreadnaught. Helt ok öl, jag har ingenting att klaga på, men jag förstår inte alls de makalösa betygen på RateBeer.

    Vem vet, så småningom kanske jag också kommer att förstå Three Floyds storhet, eller så kommer alla andra växa ur hypen.

    SvaraRadera
  3. För min del handlar det ofta om att jag har svårt för de där riktigt alkoholstarka sorterna. Det verkar ju vara väldigt populärt, speciellt i USA, att brygga extremt starka sorter just nu.
    Pelle (www-alltomol.nu)

    SvaraRadera