onsdag 24 mars 2010

Mikkeller 1000 IBU


F: Doftar mycket av humle men även stänk av urin. Bra mjuka humletoner blandas med knepiga urinoar-stens-toner, inte så bra. Smaken är oerhört besk. Mycket enformig och på samma gång obalanserad. En ganska söt maltighet skär sig lite mot beskan och humletonerna. Eftersmaken är lång, besk och lite småtråkig då det inte finns speciellt mycket humlearom i form av blomster eller frukt. Obalanserad men ok öl.

E: Kraftigt rödaktigt öl med medelstort, ljust beigefärgat skum. Doften är kraftigt humledominerad men också söt och med den typiska Mikkeller-belgiska tonen av urin. Smaken är fruktig och söt med toner av bär, druvor och lite jäst. En rejäl men inte bedövande beska. Inget som direkt imponerade, men ganska gott.

2 kommentarer:

  1. När och hur dracks denna? drack den på Sorbon för någon fredag sen och då var den fantastisk med enorma smaker och humlekomplexitet

    SvaraRadera
  2. Den dracks igårkväll (ur kupa). Köpes av Erik på Ølbutikken i Köpenhamn för några dagar sedan. Det står på flaskan att den är "Holdbar til 14/01/13 Tappet 3 år før" vilket borde göra den till lite äldre än två månader och en vecka, ganska färsk.

    Det där med att jag klagar över urin-inslag i doften är något jag gör ganska ofta när det gäller Mikkellers DIPA-öler. Mikkeller Drikkeriget DIPA luktade nästan enbart urin tyckte jag. Men det är få andra som över huvudtaget förstår vad jag menar.

    Vet inte vad det beror på men jag är nog generellt mer skeptisk till Mikkeller än de flesta andra ölentusiaster. Förutom de gånger Mikkel gör en fullträff och jag har svårt att sluta hylla ölet (typ Calvados Barrel Aged X Imperial Stout).

    Jag tyckte att 1000 IBU-ölen var helt ok, men om jag lägger mycket pengar på något exklusivt och häftigt förväntar jag mig mer. Om det ska vara hutlösa mängder humle vill jag gärna att det ska vara hutlöst mycket blommor- och fruktsmaker också.

    Vänta du någon dag tills Erik lagt upp hans kommentar. Jag gissar att du kommer känna igen dig mer i hans än i min.

    SvaraRadera